Regulamin
Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „Leszczyny”
z siedzibą w Bielsku-Białej
I. PODSTAWA DZIAŁANIA RADY NADZORCZEJ
§ 1
1. Rada Nadzorcza działa na podstawie zasad określonych przepisami ustawy z dnia 16 września
1982 roku Prawo Spółdzielcze, ustawy z dnia 15 grudnia 2000 roku o spółdzielniach
mieszkaniowych i ustawie z dnia 14 czerwca 2007 roku o zmianie ustawy o spółdzielniach
mieszkaniowych.
2. Na podstawie zasad określonych w Statucie Spółdzielni Mieszkaniowej w § od 74 do 85.
3. Na podstawie niniejszego regulaminu.
II. SKŁAD RADY NADZORCZEJ
§ 2
1. Rada Nadzorcza składa się z 5 członków wybranych spośród członków Spółdzielni przez Walne
Zgromadzenie Członków w głosowaniu tajnym na okres 3 lat spośród nieograniczonej liczby
kandydatów, będących członkami Spółdzielni.
2. Kadencja Rady Nadzorczej trwa od Walnego Zgromadzenia Członków, na którym Rada
Nadzorcza została wybrana do Walnego Zgromadzenia Członków odbytego w czwartym roku
kalendarzowym od wyborów.
3. Nie można być członkiem Rady Nadzorczej dłużej niż 2 kolejne kadencje Rady Nadzorczej.
4. W skład Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej nie mogą wchodzić osoby będące
pracownikami spółdzielni.
§ 3
Mandat członka Rady Nadzorczej wygasa z upływem kadencji, na którą został wybrany. Utrata
mandatu przed upływem kadencji następuje w przypadkach:
1. odwołanie większością 2/3 głosów przez organ który dokonał wyboru:
2. zrzeczenia się mandatu;
3. ustania członkostwa w Spółdzielni;
4. utraty praw publicznych, orzeczonych prawomocnym wyrokiem Sądu;
5. odwołanie opisane w § 93 Statutu.
§ 4
Na miejsce członka Rady Nadzorczej, który utracił mandat na skutek odwołania ustania
członkostwa w Spółdzielni lub zrzeczenia się mandatu wchodzi:
1. kandydat na członka Rady Nadzorczej, który kolejno uzyskał największą ilość głosów w
ostatnich wyborach do Rady Nadzorczej;1
2. członek wybrany w najbliższym Walnym Zgromadzeniu Członków w przypadku
wykorzystania możliwości określonych w pkt. 1
§ 5
1.Pierwsze posiedzenie Rady Nadzorczej zwołuje Przewodniczący Walnego Zgromadzenia Członków w celu ukonstytuowania się Rady Nadzorczej.
2. Posiedzenie Rady Nadzorczej zwołuje przewodniczący Rady Nadzorczej lub w razie jego
nieobecności – zastępca przewodniczącego co najmniej raz na kwartał.
3. Posiedzenie Rady Nadzorczej powinno być zwołane także na wniosek:
• 1/3 członków Rady Nadzorczej
• Zarządu
Posiedzenie takie powinno być zwołane w terminie nie dłuższym niż cztery tygodnie od dnia
zgłoszenia wniosku.
4. Każdy członek Rady Nadzorczej może zgłosić przewodniczącemu Rady Nadzorczej wniosek o
wniesienie konkretnej sprawy do porządku obrad najbliższego posiedzenia. Sprawa powinna być
ujęta w porządku obrad najbliższego posiedzenia.
5. O czasie, miejscu i porządku obrad Rady Nadzorczej jej członkowie i Zarząd zawiadamiani są
pismem lub telefonicznie co najmniej na 5 dni przed terminem posiedzenia. Do zawiadomienia
powinien być załączony porządek obrad lub inne materiały.
6. Jeżeli w porządku obrad znajduje się sprawa dotycząca wykluczenia lub wykreślenia członka z
rejestru członków, o czasie i miejscu posiedzenia Rady Nadzorczej, która ma podjąć decyzję w
tej sprawie zawiadamia się zainteresowanego członka Spółdzielni co najmniej 7 dni przed
terminem posiedzenia z podaniem informacji o prawie członka do składania wyjaśnień. Jeżeli
zainteresowany członek prawidłowo zawiadomiono o terminie posiedzenia nie przybędzie na
posiedzenie, Rada Nadzorcza może rozpatrzyć sprawę bez jego udziału.
7. W posiedzeniach Rady Nadzorczej obowiązani są brać udział wszyscy członkowie Rady
Nadzorczej. Członkowie, którzy nie wzięli udziału w posiedzeniu Rady Nadzorczej powinni
usprawiedliwić nieobecność.
8. W posiedzeniach Rady Nadzorczej oraz Komisji, mogą uczestniczyć z głosem doradczym
Członkowie Zarządu, przedstawiciele Związku Rewizyjnego, w którym Spółdzielnia jest
zrzeszona oraz inni zaproszeni goście.
III. ZAKRES DZIAŁANIA RADY NADZORCZEJ
§ 6
1. Do zakresu działania Rady Nadzorczej należy:
1. nadzór i kontrola działalności Spółdzielni a w szczególności:
a) badanie okresowych sprawozdań oraz sprawozdań finansowych,
b) dokonywanie okresowych ocen wykonania przez Spółdzielnię jej zadań
społeczno-gospodarczych ze specjalnym uwzględnieniem przestrzegania przez
Spółdzielnię praw
członkowskich,
c) przeprowadzanie kontroli nad sposobem załatwiania przez Zarząd, wniosków
organów Spółdzielni i poszczególnych jej członków.
2. rozpatrywanie skarg na działalność Zarządu
3. składanie Walnemu Zgromadzeniu Członków sprawozdań zawierających w
szczególności wyniki kontroli i ocenę sprawozdania finansowego
4. podejmowania uchwał w sprawie czynności prawnych dokonywanych pomiędzy
Spółdzielnią, a członkiem Zarządu lub dokonywanych przez Spółdzielnię w interesieczłonków Zarządu oraz reprezentowania Spółdzielni przy tych czynnościach, do
reprezentowania Spółdzielni wystarczy dwóch członków Rady Nadzorczej przez nią
upoważnionych.
5. rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu,
6. zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków na warunkach określonych w
Statucie,
7. podejmowanie uchwał w sprawie pozbawienia członkostwa przez wykluczenie lub
wykreślenie z rejestru członków Spółdzielni,
8. uczestniczenie w lustracji Spółdzielni i nadzór nad wykonywaniem zaleceń
polustracyjnych,
9. wybór biegłego księgowego do weryfikowania sprawozdania finansowego,
10.opiniowanie projektów regulaminów i zasad działania Spółdzielni przez Zarząd,
11.uchwalenie zasad rozliczania kosztów budowy i ustalania wysokości wkładów,
12.uchwalanie regulaminu używania lokali w domach Spółdzielni, regulaminu porządku
domowego i współżycia mieszkańców oraz zasad obciążania członków kosztami
likwidacji szkód w mieniu Spółdzielni, spowodowanych przez mieszkańców,
13.uchwalanie szczegółowych zasad tworzenia i gospodarowania funduszami,
14.uchwalanie planów gospodarczych i programów działalności społeczno-kulturalnej,
15.podejmowanie uchwał w sprawie nabycia i obciążania nieruchomości oraz nabycia
zakładu, innej jednostki organizacyjnej,
16.podejmowanie uchwał w sprawie przystąpienia do innych organizacji społecznych
oraz występowania z nich,
17.zatwierdzenie struktury organizacyjnej Spółdzielni,
18.uchwalanie regulaminu Zarządu oraz szczegółowych zasad tworzenia i
gospodarowania funduszami, a także innych nie zastrzeżonych do kompetencji
Walnego Zgromadzenia Członków,
19.uchwalanie zasad rozliczania kosztów poniesionych na modernizację
budynków,uchwalanie szczegółowych zasad rozliczania kosztów gospodarki
zasobami mieszkaniowymi,
20.wybór i odwoływanie członków Zarządu w tym prezesa i jego zastępcy,
21.podejmowanie uchwał w sprawach określenia rodzaju i zakresu działalności
gospodarczej prowadzonej przez Spółdzielnię,
22.podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania na podstawie umów z
organizacjami spółdzielczymi oraz innymi organizacjami społecznymi i
gospodarczymi,
23.uchwalanie innych regulaminów.
2. Rada Nadzorcza może żądać:
a) od Zarządu wszelkich sprawozdań i wyjaśnień, przeglądać księgi i dokumenty oraz sprawdzać
bezpośrednio stan majątku Spółdzielni,
b) od Zarządu zwołania Walnego Zgromadzenia Członków w trybie art. 69 Statutu.
3. Rada Nadzorcza składa sprawozdanie ze swojej działalności Walnemu Zgromadzeniu Członków.
IV. TRYB OBRADOWANIA I PODEJMOWANIA UCHWAŁ
§ 7
1. Rada Nadzorcza zdolna jest do podejmowania uchwał przy obecności co najmniej połowy liczby
członków Rady Nadzorczej.
2. Rada Nadzorcza może podejmować uchwały jedynie w sprawach objętych porządkiem obrad
podanym do wiadomości członków Rady w sposób określony w § 5.
3. Uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów z wyjątkiem sytuacji opisanej w § 10 pkt. 3.
4. W przypadku równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
5. Rada Nadzorcza może podjąć uchwałę o prowadzeniu obrad zamkniętych.
6. Przy podejmowaniu uchwał w sprawach niezastrzeżonych dla głosowania tajnego obowiązuje
głosowanie imienne.
§ 8
1. Posiedzenie Rady Nadzorczej prowadzi przewodniczący Rady Nadzorczej lub jego zastępca,
stwierdzając prawidłowość zwołania zebrania i jego zdolność do podejmowania uchwał.
2. Referentem poszczególnych spraw objętych porządkiem obrad jest przewodniczący Rady
Nadzorczej, wyznaczony członek Rady Nadzorczej, członek Zarządu lub Dyrektor.
3. Po przedstawieniu przez referentów sprawy zamieszczonej w danym punkcie porządku obrad i
uzyskania w tym zakresie wyjaśnień przewodniczący otwiera dyskusję udzielając głosu
uczestnikom posiedzenia w kolejności zgłaszania się.
4. W sprawach formalnych przewodniczący udziela głosu poza kolejnością zgłaszania się. Za
wnioski w sprawach formalnych uważa się wnioski w przedmiocie sposobu obradowania.
5. Wnioski i oświadczenia do protokołu mogą być zgłaszane ustnie. Na prośbę przewodniczącego
wnioski i oświadczenia należy składać na piśmie.
6. W razie, gdy temat obrad wymaga podjęcia uchwały, przewodniczący posiedzenia poddaje
zgłoszone wnioski pod głosowanie.
§ 9
1. Członek Rady Nadzorczej nie uczestniczy w głosowaniu nad uchwałą w sprawie osobiście go
dotyczącej.
2. Głosowanie odbywa się jawnie z wyjątkiem wyboru i odwołania członków Zarządu. Odwołanie
członka Zarządu wymaga pisemnego uzasadnienia i podjęcia w głosowaniu tajnym uchwały
podjętej 2/3 głosów.
3. Z obrad Rady Nadzorczej spisuje się protokół, który powinien być podpisany przez
przewodniczącego zebrania i sekretarza Rady Nadzorczej.
4. Uchwały Rady Nadzorczej w sprawach wynikających ze stosunku członkostwa i innych, w
których członkowi przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia Członków powinny być
zaprotokołowane wraz z uzasadnieniem.
5. Protokoły przechowywane są w siedzibie Zarządu.
6. Rada Nadzorcza wybiera członków Zarządu Spółdzielni w głosowaniu tajnym z nieograniczonej
liczby kandydatów.
V. WYNAGRODZENIE ZA UDZIAŁ W POSIEDZENIU RADY NADZORCZEJ
§ 10
Za udział w posiedzeniach Rady Nadzorczej wynagrodzenie przysługuje w formie ryczałtu
członkom Rady Nadzorczej.
§ 11
Wysokość wynagrodzenia ustala się procentowo w stosunku do minimalnego wynagrodzenia,
określonego w odrębnych przepisach z tym, że wysokość ta nie może być wyższa niż minimalne
wynagrodzenie.
§ 12
Wynagrodzenie za udział w posiedzeniach Rady Nadzorczej wynosi:
1. dla przewodniczącego Rady Nadzorczej 10% minimalnego wynagrodzenia2. dla pozostałych członków Rady Nadzorczej 6% minimalnego wynagrodzenia.
Wynagrodzenie przysługuje tylko za udział w posiedzeniu.
VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 13
1. Członek Rady Nadzorczej nie może zajmować się interesami konkurencyjnymi wobec
Spółdzielni. Naruszenie zakazu stanowi podstawę odwołania.
2. Członek Rady Nadzorczej odpowiada wobec Spółdzielni za szkodę wyrządzoną działaniem lub
zaniechaniem sprzecznym z prawem lub postanowieniami Statutu Spółdzielni, chyba, Ze nie
ponosi winy.
§ 14
Regulamin niniejszy wchodzi w życie z dniem uchwalenia przez Walne Zgromadzenie Członków w
dniu 12 czerwiec 2013 r. Tym samym uchyla się Regulamin Rady Nadzorczej Spółdzielni
Mieszkaniowej „Leszczyny” z dnia 27.09.1996 r.